How to order

Thursday 20 November 2014

Jenis-jenis kecederaan lutut dan sendi






Lutut

Anatomi sendi dan tulang
 
Kecederaan Lutut yang Biasa
Ramai olahraga mengalami kecederaan pada ligamen lutut. Antara empat
ligamen utama di lutut, ligamen krusiat hadapan (ACL) dan ligamen kolateral medial (MCL) adalah kecederaan biasa berlaku dalam sukan. Ligamen kruciate belakang (PCL) juga boleh tercedera.

  • Kecederaan ACL
    Larian bertukar arah tiba-tiba, memperlahankan diri semasa berlari, dan mendarat dari lompatan boleh mengakibatkan ACL terkoyak. Atlet yang menyertai dalam ski dan bola jaring, dan atlet yang memakai kasut berpaku, seperti pemain bola sepak, adalah mudah terdedah kepada kecederaan ACL. Kecederaan ACL boleh dirawat secara artroskopik dan pesakit akan dapat kembali ke sukan dalam 9 hingga 1 tahun.
  • Kecederaan MCL
    Kecederaan MCL ialah biasanya disebabkan oleh pukulan terus ke bahagian luar lutut. Jenis kecederaan ini selalu berlaku pada sukan lasak, seperti ragbi atau bolasepak. MCL terkoyak selalunya dirawat secara konservatif dan ianya sembuh dengan cepat.
  • Rawan Terkoyak / Meniskus Terkoyak 
  • Ini adalah rawan lutut terkoyak, biasanya ia merujuk kepada meniskus terkoyak. Meniskus adalah kuat, rawan bergetah yang melekat pada ligamen lutut. Meniskus bertindak sebagai penyerap hentak. Meniskus terkoyak yang dibiarkan tanpa dirawat akan menyebabkan hakisan dan kerosakan pada rawan artikular. Rawatan untuk kecederaan meniskus adalah pembedahan artroskopi.

No comments:

Post a Comment