How to order

Saturday 6 December 2014

Soya penyebab gastrik

Khabar angin menyatakan Soya adalah penyebab gastrik.???
Gastrik akibat peptic ulser


 Tahukah anda? 
Ulser peptic dikenali sebagai luka kecil yang terjadi di bahagian usus,biasanya berlaku pada di bahagian duodenum (dipanggil duodenal ulcer) ataupun perut (dipanggil gastric ulcer). Ulser ini diklalifikasikan dalam bentuk benign (tidak menyebabkan berlakunya kanser).Dianggarkan peratusan kecil ulser ini boleh berlakunya malignant (akhirnya menyebabkan kanser).

Faktor-faktor penyebab:

pengambil ubat-ubat tahan sakit seperti aspirin, brufen. Kumpulan ubat dari jenis NSAID (non-steroidal anti-inflammatory drugs) ini boleh menyebabkan atau memudaratkan ulser yang dihidapi.

Usia tua, berusia 50 tahun ke atas. Ini mungkin kerana mereka lebih kerap mengambil ubat tahan sakit untuk penyakit arthritis (sakit sendi), atau sebab-sebab lain.

penyakit tertentu seperti Crohn's disease dan Zollinger-Ellison syndrome

hal-hal yang berkaitan dengan reflux. Kecederaan pada proses ini boleh menyebabkan asid bile masuk ke dalam perut dan menipiskan lapisannya. Pada orang tua pula, pylorus boleh merenggang, menyebabkan kejadian yang sama berlaku.

orang yang berdarah jenis A.

pengambilan kafein dan alkohol berlebihan.

perokok.

pemakanan yang tidak terurus.

  • stress (tekanan) secara tidak langsung boleh mempengaruhi penyakit ini.
Cara-cara mengatasi masalah gastrik berlaku:


makan yang kerap. Ambil makanan ringan antara makan utama. Ini untuk mengelakkan perut daripada kosong.

rehat yang mencukupi.



pengambilan makanan yang mengandungi sulfur seperti bawang putih, kobis, brocolli harus ditambah. Sulfur membentuk glutathione yang melindungi lapisan perut.

pengambilan supplemen-supplemen shaklee yang telah dibuktikan berkesan,semulajadi dan halal.Contoh ESP yang mengandungi soya berfungsi memberikan tenaga dan menahan rasa lapar anda dan vitamin C  untuk mengurangkan kandungan nitrosamines yang boleh menyebabkan kaser perut.

tambahkan zink dalam pemakanan untuk proses penyembuhan contoh sayur bayam

pengambilan probiotik (bakteria baik) hendaklah diamalkan.


Jika anda ingin menempah/mengetahui lebih lanjut tentang produk ini.Sila hubungi saya selaku pengedar Shaklee berdaftar.

Facebook: Jane's health beauty secret
    Jennifermunan666@gmail.com


No comments:

Post a Comment