How to order

Thursday 11 December 2014

Kenali apa itu antioksidan

Kenali apa itu antioksidan....

Antioksidan adalah kelompok vitamin, mineral, enzim, dan rempah-rempah yang membantu melindungi tubuh dari radikal bebas. Semasa proses radikal normal,di mana oksigen digunakan untuk menyediakan bahan bakar sel, beberapa dari molekul oksigen kehilangan salah satu elektron.Dalam proses tersebut, molekul oksigen yang sebelumnya bersifat stabil itu berubah menjadi radikal bebas yang berbahaya. Molekul ini kemudian berupaya untuk menstabilkan dirinya sendiri dengan "merampas" elektron dari molekul lain yang stabil.

Proses antioksidan secara internal dan external

Disebabkan radikal bebas mudah bereaksi dengan senyawa lain,ia mempunyai tindakbalas yang negatif yang menimbulkan gangguan dalam tubuh secara signifikan (memusnahkan proses normal contohnya: metabolisme, respirasi, reproduktif dan sebagainya).


 Banyak faktor yang dapat menyebabkan produksi radikal bebas, internal atau eksternal. Sumber-sumber radikal bebas dari dalam tubuh, selain proses pertukaran  oksigen, termasuk juga tekanan secara emosional dan latihan berat. Sumber eksternal antara lain polusi udara, asap rokok, polusi fabrik dan asap exzos kenderaan , kontaminasi makanan, kemoterapi, dan radiasi. Semua faktor itu dapat menyebabkan overproduksi radikal bebas.


Gangguan oksidatif dapat dilihat dengan menggigit sebuah apel. Setelah beberapa minit,bahagian yang terdedah akan bertukar warna coklet. Kelebihan radikal bebas,bertanggungjawab pada proses penuaan,kanser dan terlibat dalam berbagai  keadaan yang kronik dan degeneratif, termasuk radang sendi dan penyakit jantung.

Radikal bebas berperanan memusnahkan membran sel dan memperbaiki DNA.Ia membentuk zat kimia dalam tubuh badan dapat meningkatkan risiko kanser serta merosak dan menonaktifkan protein.

Sinonimnya radiasi bebas dikenali sebagai enzim yang diproduksi untuk mencari, mengambil dan meneutral radikal bebas berbahaya. Selain itu juga,peningkatan usia, produksi enzim ini semakin lemah. Hal ini dapat diatasi dengan campuran bahan makanan yang mengandung antioksidan seperti vitamin C, vitamin E, karotenoid, mineral selenium, dan hormon melatonin.



Herbal yang mempunyai sifat antioksidan contohnya  bilberry, ginkgo, ekstrak biji anggur, teh hijau, dan sebagainya.Buah-buahan dan sayuran juga merupakan sumber utama antioksidan, Ia telah tersedia dalam bentuk suplemen.


Kebaikan antioksida untuk tubuh kita 


Menguatkan imuniti tubuh supaya kuat melawan penyakit contohnya flu, virus, dan infeksi.



Mengurangkan penyakit terutamanya cancer.
Mencegah daripada kejadian glukoma dan degenerasi makular.
Mengurangkan risiko terhadap oksidasi kolestrol dan penyakit jantung.
Anti-penuaan dari sel dan keseluruhan tubuh. 
19 jenis buah-buahan berkhasiat

Antara fungsi setiap vitamin-vitamin yang anda HARUS tahu..

   Vitamin E : Vitamin yang juga larut dalam lemak ini memelihara membran sel (yang sebahgian besar terdiri dari asam lemak) dari kerusakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Fungsi lain dari vitamin E adalah melindungi lemak di dalam LDL (kolestrol  jahat) dari proses oksidasi. Kacang, biji-bijian, sayuran berdaun hijau, minyak sayur, dan minyak hati, merupakan makanan yang kaya akan vitamin E.


Vitamin A : Vitamin yang larut dalam lemak ini dibutuhkan dalam pembentukan tulang, pencernaan, dan kesihatan penglihatan selain itu juga dapat membantu dalam sistem imuniti tubuh dan kulit. Makanan yang kaya akan vitamin A antara lain, wortel, hati, kentang manis, aprikot, jeruk, mangga, jambu biji, pepaya, susu, yogurt, dan kuning telur.


Vitamin C : vitamin adalah pembersih radikal bebas yang berada di dalam bentuk yang berair, seperti didalam sel. Vitamin C bekerja secara sinergis dengan vitamin E untuk memusnahkan radikal bebas. Vitamin C banyak buat dalam jeruk, lemon, strawberry, tomato, brokoli, dan sayuran berdaun hijau


Disini saya ingin membawa anda mencuba satu produk yang tidak asing lagi iaitu Shaklee yang telah diuji secara klinikal keberkesanannya,semulajadi dan selamat diambil oleh semua peringkat umur.



Jika anda ingin menempah/mengetahui lebih lanjut tentang produk ini dan ingin menjana pendapatan lebih 4 angka.Sila hubungi saya selaku pengedar Shaklee berdaftar.


Facebook: Jane's health beauty secret
    Jennifermunan666@gmail.com

        COD : Area Miri dan kawasan berdekatan
 dan seluruh malaysia

No comments:

Post a Comment